Останнім часом почастішали звернення до Сторожинецького районного центру зайнятості осіб, що шукають роботу, в яких дата прийняття/звільнення, причина звільнення, зазначені в трудовій книжці, не співпадають із даними, поданими роботодавцями до Пенсійного фонду України та Державної фіскальної служби України (звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів (дод. 4), та податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. №1ДФ) відповідно). Внаслідок цього часто доводиться роботодавцям вносити виправлення в трудові книжки таких осіб або подавати уточнюючі (скасовуючи) звіти до ПФ України чи ДФС України. І в першому, і в другому випадку це викликає незручності як для безробітних, так і для роботодавців. Нерідко роботодавцям із власної кишені доводиться повертати службі зайнятості значні кошти, виплачені як допомога по безробіттю, через недбале ставлення до документів.
З метою уникнення вищезгаданих ситуацій нагадуємо, що відповідно до статті 48 Кодексу законів про працю України трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п’ять днів. Трудові книжки ведуться також на позаштатних працівників при умові, якщо вони підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів, які проходять стажування на підприємстві, в установі, організації. Працівникам, що стають на роботу вперше, трудова книжка оформляється не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу. Студентам вищих та учням професійно-технічних навчальних закладів трудова книжка оформляється не пізніше п’яти днів після початку проходження стажування. До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не заносяться. Порядок ведення трудових книжок визначається Кабінетом Міністрів України. На виконання цієї норми закону Міністерством праці України, Міністерством юстиції України та Міністерством соціального захисту населення України видано спільний наказ №58 від 29.07.1993 р. “Про затвердження Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників”, який й досі чинний. Згідно із цією інструкцією усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення – у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Записи виконуються арабськими цифрами (число і місяць двозначними). Записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення. Записи про причини звільнення у трудовій книжці повинні провадитись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства із посиланням на відповідну статтю, пункт закону. При розірванні трудового договору з ініціативи працівника з причин, за яких законодавство пов’язує надання певних пільг і переваг, запис про звільнення вноситься до трудової книжки із зазначенням цих причин. Запис про звільнення у трудовій книжці працівника провадиться з додержанням таких правил: у графі 1 ставиться порядковий номер запису; у графі 2 – дата звільнення (а не дата внесення запису) ; у графі 3 – причина звільнення; у графі 4 зазначається на підставі чого внесено запис, наказ (розпорядження), його дата і номер. Слід зауважити, що днем звільнення вважається останній день роботи.
Дані про періоди перебування в трудових відносинах повинні вноситись відповідальними особами до трудових книжок працівників на підставі відповідних наказів про прийняття (звільнення) та повинні співпадати із відомостями, що подаються підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами – підприємцями до Пенсійного фонду України, Державної фіскальної служби України та ін.
У разі виникнення додаткових питань звертайтесь до Сторожинецького районного центру зайнятості, який знаходиться за адресою: м. Сторожинець, вул. Чернівецька, 82Б, або за тел. 21437.
Провідний юрисконсульт
Сторожинецького РЦЗ А. Бужняк