31 березня 2020 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 552-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення», що набирає чинності 01 липня 2021 року. Норми даного Закону передбачають формування повноцінного ринку землі в Україні. Таким чином, для фізичних осіб з липня 2021 року, а для юридичних – з січня 2024 року, відкривається можливість відчужувати на власний розсуд земельні ділянки, що належать їм на праві приватної власності. Такі перспективи, потенційно відкривають великі можливості для українців у сфері земельних правовідносин. Але для можливості відчужувати земельну ділянку необхідно, щоб така ділянка була належним чином зареєстрована. Одним з істотних елементів державної реєстрації земельної ділянки є присвоєння їй кадастрового номера.
Статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що кадастровий номер земельної ділянки – індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Кадастровий номер земельної ділянки є унікальним, він ідентифікує конкретну земельну ділянку. Нумерація земельних ділянок здійснюється в межах єдиної системи на всій території України.
Скасування кадастрового номеру можливе лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. При цьому, скасований кадастровий номер не присвоюється іншим ділянкам.
Наявність кадастрового номеру необхідна умова для ефективного регулювання земельних відносин. Відтак, належне оформлення земельної ділянки з присвоєнням кадастрового номеру є необхідним для продажу землі, її дарування та вчинення інших правочинів.
На жаль, не в останню чергу через відсутність ринку землі, деякими власниками земельних ділянок не приділялось необхідної уваги щодо їх належного оформлення та присвоєння кадастрового номера. Через це існує певна кількість земель, які хоч і знаходяться у приватній власності, проте відомості про них не відображаються на Публічній кадастровій карті України (такі земельні ділянки відображаються як вільні), і вони не мають кадастрового номеру, що унеможливлює подальші правочини щодо такої землі. Така ситуація могла скластись, наприклад, у разі отримання акта про право власності на земельну ділянку старого зразка, в часи коли кадастровий номер не присвоювався. За таких обставин, власник земельної ділянки має можливість присвоїти земельній ділянці кадастровий номер.
Для успішного присвоєння кадастрового номеру необхідно здійснити наступні дії:
1.Підготовка документації із землеустрою
При реєстрації земельної ділянки, одним з необхідних документів, є оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки. Якщо земельна ділянка передана у власність або користування без проведення її державної реєстрації, необхідною є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Для розробки такої документації, необхідно звернутись до будь якої землевпорядної організації або особи, яка має право розробляти документацію із землеустрою. Це має бути юридична особа, яка має відповідне технічне і технологічне забезпечення і в якій працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які відповідають за якість робіт із землеустрою, або ж це має бути фізична особа – підприємець, яка має відповідне технічне і технологічне забезпечення, є сертифікованими інженером-землевпорядником, відповідальним за якість робіт із землеустрою.
Знайти такі організації чи інженера-землевпорядника можна у відповідному державному реєстрі за посиланням: https://land.gov.ua/info/derzhavnyi-reiestr-sertyfikovanykh-inzheneriv-zemlevporiadnykiv/
Контактну інформацію та місцезнаходження землевпорядних організацій чи інженерів-землевпорядників можна знайти в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search.
Після укладення договору, землевпорядник підготує усю необхідну документацію із землеустрою та електронний документ, в якому міститиметься інформація щодо результатів робіт з землеустрою та оцінки земель.
2.Подання документів для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору (далі – реєстратор)
Відповідно до пункт 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, реєстратору подаються наступні документи:
– заява (у паперовій або електронній формі) про державну реєстрацію земельної ділянки;
– оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов’язковій державній експертизі землевпорядної документації), у паперовій або електронній формі відповідно до вимог Закону України«Про землеустрій»;
– електронний документ.
Вищезазначені документи можна подати самостійно через центр надання адміністративних послуг (ЦНАП). Контакти усіх ЦНАПів можна знайти за посиланням: https://my.gov.ua/info/servicecenters
Але, можна просто доручити подати ці документи і землевпоряднику, який розробляв документацію із землеустрою.
3.Отримання витягу з Державного земельного кадастру та завершення процедури державної реєстрації права власності на земельну ділянку
Після подання документів для реєстрації земельної ділянки, їх розгляд займає до 14 календарних днів. За цей час реєстратор перевіряє документи і приймає рішення щодо реєстрації земельної ділянки. Під час реєстрації ділянки реєстратор, серед іншого, присвоює кадастровий номер земельній ділянці, використовуючи програмне забезпечення Державного земельного кадастру.
Підтверджуючи факт державної реєстрації земельної ділянки, безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
І на завершення, дані про право власності на земельну ділянку можна вносити до Реєстру речових прав на нерухоме майно. Для внесення в даний реєстр відомостей та отримання відповідного витягу можна звернутись в ЦНАП або до нотаріуса.
Отже, після здійснення вищенаведених дій земельній ділянці присвоєно кадастровий номер, а відомості про неї містяться у Державному земельному кадастрі. Інформацію про ділянку відтепер можна перевірити і в Реєстрі речових прав на нерухоме майно (https://kap.minjust.gov.ua/services?product_id=1) і на Публічній кадастровій карті України (https://map.land.gov.ua/?cc=3461340.1719504707,6177585.367221659&z=6.5&l=kadastr&bl=ortho10k_all). Маючи на руках усі необхідні документи на земельну ділянку, власник позбувається обмежень щодо розпорядження ділянкою і звільняє правонаступників від додаткової тяганини з земельною документацією.
Нагадуємо, що Сторожинецьке бюро правової допомоги знаходиться за адресою: м. Сторожинець, вул. Чернівецька 6а (будівля Сторожинецької міської ради), 4 поверх. Серед основних послуг: надання правової інформації, консультацій та роз’яснень, доступ до електронних сервісів Міністерства юстиції України, надання допомоги у забезпечені доступу до вторинної правової допомоги.
Прийом громадян здійснюється у робочі дні з 8.00-17.00 год. Поспілкуватися зі спеціалістами можна за допомогою Skypeзв’язку,просто внесіть до списку контактів електронне ім’я відділу: «Сторожинецьке бюро правової допомоги» або логін бюро «storozhynetske@legalaid.cv.ua», а також за телефоном 2-28-99.