На порталі Державної служби України з питань праці – https://pratsia.in.ua розміщено рубрику «Психосоціальна підтримка на роботі».
У розділі оприлюднено корисну й актуальну інформацію, яка допоможе зберегти ментальне здоров’я працівників трудових колективів підприємств, установ, організацій.
Компетентні поради можна застосовувати, як на робочому місці, так і в побуті.
Що говорити і як діяти, коли надаєте першу психологічну допомогу?
Пропонуйте підтримку, не нав’язуючи її.
Слухайте активно. Використовуйте позитивне невербальне спілкування, зберігайте відкрите положення тіла та демонструйте, що ви зацікавлені, підтримуючи зручний зоровий контакт. Не поспішайте.
Дозвольте людині проявляти будь-які емоції.
Використовуйте позитивну підтримуючу мову, наприклад:, «Мені дуже шкода, що тобі зараз так важко. Чи можу я щось зробити для тебе?».
Спрямовуйте увагу людини на активні дії, наприклад: «Чим я можу допомогти?», «Давай пройдемося» і так далі.
Уникайте давати поради і ставити діагнози, поділіться контактною інформацією спрямуйте людину до ресурсів, де вона зможе отримати допомогу фахівця.
Як дізнатися, що колега потребує психологічної допомоги?
У деяких ситуаціях це є очевидним, але інколи важко помітити проблему, аж поки не з’являться певні наслідки. Важливо вчасно помітити ті ознаки поведінки, які не були характерні для людини раніше.
Ось деякі ознаки психологічного стану, які можуть стати сигналом про необхідність допомоги:
постійні тривожні спогади про подію;
скарги на появу фізичних проблем: труднощі зі сном, напруга, втома, тахікардія, болі, розлади шлунково-кишкового тракту тощо;
відсторонена поведінка, прогули;
підвищена дратівливість;
надмірна пильність (підозрілість);
часті перепади настрою, чого раніше не було;
проблеми з концентрацією уваги;
поява проблем із вживанням алкоголю, наркотиків, ліків;
зниження продуктивності;
конфлікти на роботі та в сім’ї;
скарги на постійне відчуття тривоги, страху, провини.
Перша допомога розуму так само важлива, як і перша допомога тілу. Вона також може врятувати життя.
Чим довше постраждала людина відкладає звернення по допомогу, або не приймає підтримку, тим важчим може бути її психологічне відновлення.
Працівник може не усвідомлювати наявність психічних проблем, боятися або соромитися звернутися по допомогу або не знати, як її отримати.
Колега, навчений надавати першу психологічну допомогу на робочому місці, допомагає усвідомити значення своєчасної професійної допомоги, а також отримати її, щоб запобігти появі важчих наслідків.
Як не «згоріти», допомагаючи іншим?
Перш ніж надавати допомогу іншим, важливо потурбуватися про свій фізичний і психологічний стан. Допомогти всім, хто потребує допомоги, неможливо.
Якщо з’явилося відчуття невпевненості, втоми, ознаки «емоційного вигорання», варто зайнятися власним ментальним здоров’ям.
Важливо прислухатися до себе й робити паузи на відпочинок.
Важливо дізнаватися про результат своєї допомоги, щоб підсилювати внутрішній ресурс і надихатися.
Бережіть себе й поважайте інших.