При користуванні земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди, платник має сплачувати орендну плату відповідно до умов попереднього договору оренди
Чи є платником орендної плати СГ, який продовжує використовувати земельну ділянку державної та комунальної власності після закінчення терміну дії договору оренди, якщо новий договір на стадії переоформлення?
Фахівці Головного управління ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, згідно з п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (далі – орендна плата).
Орендна плата – обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, а платником орендної плати – орендар земельної ділянки (пп. 288.1 та 288.2 ст. 288 ПКУ).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 ПКУ).
Відповідно до ст. 31 Закону України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV «Про оренду землі» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 161) договір оренди землі припиняється у разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
Згідно з ст. 33 Закону № 161 після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов’язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов’язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі.
До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.
Орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди. У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із ст. 122 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III із змінами та доповненнями (далі – ЗКУ). За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗКУ).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» зі змінами та доповненнями (ст. 126 ЗКУ).
Враховуюче викладене, якщо платник продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди та не отримав письмового заперечення від орендодавця щодо використання земельної ділянки, то до укладання договору оренди на новий строк такий платник має сплачувати орендну плату відповідно до умов попереднього договору оренди землі.
При цьому річна сума платежу не може бути меншою розміру, встановленого п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПКУ.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні нового договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді (частина дев’ята ст. 33 Закону № 161).
Згідно з п. 5 ст. 11 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV із змінами та доповненнями у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов’язки можуть виникати з рішення суду.
Майже 1,5 мільярди гривень єдиного внеску спрямував буковинський бізнес на соціальні потреби
За підсумками першого кварталу 2024 року платники податків спрямували на соціальні потреби 1 мільярд 496,3 мільйони гривень єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Сума перерахованого єдиного внеску в області на 168,6 мільйонів гривень перевищує надходження за аналогічний період минулого року.
Про це повідомляє в.о. начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області Теодозія Чернецька.
За її словами структура надходжень внеску наступна: єдиний внесок нарахований роботодавцями від фонду оплати праці за найманих працівників складає майже 948,2 млн грн., єдиний внесок нарахований на суми грошового забезпечення військовослужбовців – 436,7 млн грн. від фізичних осіб – підприємців – 88,5 млн грн.
Теодозія Юріївна звертає увагу представників бізнес – спільноти, що позаяк розмір мінімальної зарплати з 1 квітня 2024 року становить 8000 гривень, то відповідно з цієї дати розміри єдиного внеску зростають: мінімальний ЄСВ – 1760 грн за місяць (22 % мінімальної зарплати 8 000 грн); максимальний ЄСВ – 26400 грн за місяць (22 % від 15 мінімальних зарплат).
Щиро дякуємо за співпрацю!
Головне управління ДПС у Чернівецькій області
Відповідальна за контакти зі ЗМІ та громадськістю:
завідувач сектору комунікацій Коцим’юк Марія Михайлівна (т./ф.): (0372) 54-55-76
e-mail: cv.official@tax.gov.ua (для публічних запитів);
e-mail: cv.press@tax.gov.ua (для листування зі ЗМІ)