Виплата разової грошової допомоги до Дня Незалежності України ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1396 “Деякі питання соціального захисту осіб, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, ветеранів війни та осіб, що працюють в спеціальних умовах” затверджено Порядок здійснення разової грошової виплати до Дня незалежності України, передбаченої Законами України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” і “Про жертви нацистських переслідувань”.

Разова грошова допомога до Дня Незалежності України виплачується до 24 серпня 2024 р  відповідно до постанови КМУ від 02.04.2024р. № 369 “Про встановлення розмірів разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” і “Про жертви нацистських переслідувань”, у 2024 році” в таких розмірах:

  1. особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 14 років), в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового утримування, визнаним особам з інвалідністю від загального захворювання, трудового каліцтва та інших причин:

І групи – 3100,00 грн;

ІІ групи – 2900,00 грн;

ІІІ групи – 2700,00 грн.

  1. учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 18 років), в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового утримування, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків – 1000,00 грн;
  2. особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (Герої Соціалістичної праці, Герої України та повні кавалери ордена Трудової Слави) – 3100,00 грн;
  3. членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, статус яким установлено згідно з п.1 ст.10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також дружинам (чоловікам) померлих осіб з інвалідністю внаслідок війни, які не одружилися вдруге, дружинам (чоловікам) померлих учасників бойових дій, учасників війни та жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю від загального захворювання, трудового каліцтва та інших причин, які не одружилися вдруге – 650,00 грн;
  4. учасникам війни та колишнім в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового утримування, особам, яких було насильно вивезено на примусові роботи, дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістським режимом у тилу ворога – 450,00 грн.

 

Нещасний випадок на виробництві: хто може розраховувати на страхові виплати з відшкодування шкоди

Статтею 1 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» визначено, що страхові виплати з відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, здійснюються особам, які є застрахованими в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, у разі настання страхового випадку (нещасний випадок на виробництві або професійне захворювання).

Відповідно до статті 29 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» страхуванню від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, підлягають особи:

  • які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема, які є резидентами «Дія.City», у тому числі в іноземних дипломатичних і консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб;
  • обрані на виборні посади в органах державної влади, місцевого самоврядування та в інших органах;
  • фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах;
  • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти, залучені до будь-яких робіт під час, перед або після занять, під час занять, коли вони набувають професійних навичок, у період проходження виробничої практики (стажування), виконання робіт на підприємствах;
  • діти до 18 років або до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років, які народилися з інвалідністю внаслідок заподіяння шкоди зародку через травмування жінки на виробництві або її професійного захворювання під час вагітності.

При цьому члени особистого селянського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах, можуть добровільно застрахуватися від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що спричинили втрату працездатності.

 

Що таке недоотримана пенсія

Сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв’язку з його смертю, виплачується – по місяць смерті включно членам його сім’ї, які проживали разом з пенсіонером на день його смерті, у тому числі непрацездатним членам сім’ї, які знаходилися на його утриманні, незалежно від того, проживали вони разом з померлим пенсіонером чи не проживали, що визначено частиною другою статті 36 зазначеного Закону.

Подати заяву на недоотриману пенсію за померлого пенсіонера можна як безпосередньо у сервісних центрах органів Пенсійного фонду України, так і дистанційно: через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.

Перелік документів, які особа має надати для виплати їй недоотриманої пенсії у зв’язку зі смертю пенсіонера, є однаковим при офлайн – і онлайн – зверненні. Разом із заявою до Фонду надається свідоцтво про смерть, документи, які підтверджують родинні стосунки з померлим пенсіонером, документ, що посвідчує особу заявника, реквізити банківського рахунку та паспорт або інші документи, які засвідчують їхнє проживання з пенсіонером на день його смерті.

Непрацездатні члени сім’ї померлого пенсіонера подають документи, що засвідчують перебування на його утриманні.

Якщо недоотримана пенсія увійшла до складу спадщини (крім пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», які не включаються до складу спадщини і виплачуються за зверненням, що надійшли не пізніше 6 місяців після смерті пенсіонера), то для її одержання до документу, що посвідчує особу заявника, і свідоцтва про смерть, також додається свідоцтво про право на спадщину.

Днем звернення за виплатою недоотриманої пенсії вважається день прийняття органом Фонду заяви з усіма необхідними документами. У разі подання заяви через вебпортал — дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів.

Недоотримана пенсія виплачується органами Пенсійного фонду шляхом зарахування коштів на поточний банківський рахунок людини. Якщо у одержувача поточний банківський рахунок відсутній, то виплату можна одержати через міжнародну платіжну систему «Швидка копійка»: у будь-якому відділенні Ощадбанку, пред’явивши паспорт та ідентифікаційний код.

 

Що робити у разі втрати пенсійного посвідчення

Якщо пенсійне посвідчення втрачено, пенсіонер може отримати новий документ, звернувшись до обраного сервісного центру територіального органу Пенсійного фонду України або онлайн – через особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua) чи за допомогою мобільного застосунку “Пенсійний фонд”.

  1. При зверненні до сервісного центру пенсіонеру потрібно пред’явити паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера та заповнити заяву на виготовлення пенсійного посвідчення,до якої додати кольорове фото розміром 3х2,5 см.
  2. Щоб подати заяву на виготовлення пенсійного посвідчення через вебпортал електронних послуг Фонду, потрібно зайти в розділ “Щодо пенсійного забезпечення” та обрати опцію “Заява на виготовлення паперового пенсійного посвідчення”.
  3. Якщо подавати заяву з мобільного застосунку “Пенсійний фонд”, потрібно обрати вкладку “До ПФУ”: розділ “Комунікації до ПФУ” – “Заява на виготовлення пенсійного посвідчення”.

Для подання заяви на виготовлення посвідчення через електронні сервіси Фонду необхідно підготувати скановані копії паспорта, довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, власного підпису (має бути виконаний чорнилами чорного кольору) та фотокартку. Сканкопії повинні бути кольоровими та чіткими; збереженими у форматах JPG або PDF. Розмір кожного файлу не має перевищувати 1 МБ, а назви мають відповідати виду відсканованого документа.

Пенсійне посвідчення (після виготовлення) буде видано людині в тому сервісному центрі Фонду, який зазначається в заяві.

 

Запитували-відповідаємо

«Які види виплат враховуються при  наданні пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї?»

До сукупного доходу сім’ї пільговика включаються нараховані:

1) пенсія;

2) заробітна плата;

3) грошове забезпечення;

4) стипендія;

5) соціальна допомога (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, допомоги на поховання, одноразової допомоги, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, організацій незалежно від форми власності);

6) доходи від підприємницької діяльності;

7) допомога по безробіттю та інші виплати, що здійснюються фондами соціального страхування.

Для працездатних осіб, у яких відсутні доходи (крім осіб, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, вищих навчальних закладах, осіб, призваних на строкову військову службу), та фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на відповідний місяць.

Для фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні двох прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб, для фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, – трьох прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб.

Для фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої / другої / третьої групи, враховується дохід у розмірах, зазначених в абзацах дев’ятому та десятому цього пункту, незалежно від отриманих (не отриманих) ними доходів.

 

«Чи має право особа, яка призвана на військову службу за призовом під час мобілізації, подати документи для призначення пенсії поштою?»

Так, у період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох наступних місяців після місяця, в якому його буде припинено чи скасовано, заява про призначення пенсії та документи, необхідні для призначення пенсії, особами, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом у період дії воєнного стану, які безпосередньо беруть участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України, або які перебувають на момент набуття права на призначення пенсії на лікуванні, реабілітації, протезуванні за кордоном, можуть надсилатися поштою. При цьому пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку; по інвалідності – з дня встановлення інвалідності; а пенсія у зв’язку з втратою годувальника – з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення за призначенням пенсії відбулося в період дії воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення або скасування, за умови що строк звернення за призначенням відповідної пенсії не сплив станом на 24 лютого 2022 року.

 

«Кого необхідно декларувати при поданні документів для призначенні житлової субсидії?»

Форму декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі – декларація), визначено додатком 2 до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (зі змінами), у якій зазначаються дані про осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім’ї осіб із складу домогосподарства незалежно від реєстрації їх місця проживання (фактичного місця проживання).

На підставі даних, внесених до декларації, та інших наданих документів заявником, Пенсійним фондом України визначається склад домогосподарства з осіб, матеріальний та майновий склад яких буде враховано для визначення права на отримання житлової субсидії. Крім того, при підписанні декларації заявник погоджується з інформацією про те, що в разі неподання інформації або подання ним неповних чи недостовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім’ї осіб із складу домогосподарства незалежно від реєстрації їх місця проживання (фактичного місця проживання), їх доходи, майновий стан і витрати, йому може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі заявник зобов’язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Тобто, в декларації заявник має зазначати всіх членів сім’ї особи зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їх місця проживання (фактичного місця проживання).

Також повідомляємо, що за наявності умови, визначеної підпунктом 8 пункту 14 Положення, а саме: у власності членів домогосподарства, які не проживають за місцем реєстрації, та членів їх сімей є більше одного житлового приміщення (крім визначених видів житлових приміщень), житлова субсидія не може бути призначена без урахування цих членів домогосподарства. Таких членів домогосподарства не можна виключити із складу домогосподарства у зв’язку з тим, що вони можуть бути зареєстровані за адресою власного житлового приміщення, адреса якого відмінна від адреси місця проживання за яким бажають отримати житлову субсидію.

 

«Якщо дохід відсутній, але я одноосібно виховую дитину з інвалідністю, чи буде мені призначено житлову субсидію?»

Підпунктом 3 пункту 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”, визначено право на призначення житлової субсидії особам, у яких відсутні доходи, або середньомісячний сукупний дохід менший ніж розмір мінімальної заробітної плати та / або не сплачено єдиний соціальний внесок на обов’язкове державне соціальне страхування, якщо вони одноосібно виховують дітей віком до шести років або дітей з інвалідністю.

Відповідно до статті 141 Сімейного кодексу України мати та батько мають рівні права та обов’язки щодо дитини, незалежно від того, чи перебувають вони у шлюбі між собою. Те, що батьки розлучені або проживають окремо від дитини не впливає на обсяг їхніх прав і не звільняє від обов’язків щодо дитини, крім випадку, передбаченого частиною п’ятою статті 157 цього Кодексу. Статтею 166 Сімейного кодексу визначено правові наслідки позбавлення батьківських прав, зокрема, особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов’язку щодо утримання дитини.

Враховуючи викладене до громадян, які одноосібно виховують дітей до шести років або дітей з інвалідністю, при визначенні права на призначення житлової субсидії належать:

– один з батьків, якщо він (вона) є вдівцем (вдовою) або розлучений (розлучена) та не отримує аліменти;

– один з батьків, якщо другий вважається безвісно відсутнім за рішенням суду або має правовий статус особи, зниклої безвісти;

– один з батьків, якщо другий за рішенням суду позбавлений батьківських прав та не сплачує аліменти;

– один з батьків, якщо другий визнаний недієздатною особою;

– одинока матір/батько (у свідоцтві про народження дитини не зазначено батька/матір або дані про батька/матір вказані зі слів матері/батька);

– один з батьків, рішенням суду якому/якій встановлено факт самостійного виховання дитини/дітей;

– одинокий опікун