З початку року платники Буковини сплатили понад 1 млрд 358 млн гривень ПДФО

Упродовж січня – березня 2025 року платники податків Чернівецької області спрямували до бюджетів усіх рівнів більше 1 млрд 358 млн гривень податку на доходи фізичних осіб. Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження податку зросли на 22,5 відсотків, або на 249,4 млн гривень.

Зокрема, як повідомив в. о. начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області Микола Загарюк – 404,5 млн гривень зараховано до державного бюджету, в тому числі 10,2 млн гривень  ПДФО iз доходу у виглядi процентів.

Місцеві бюджети Чернівецької області із загальної суми надходжень отримали  953,6 млн гривень. Податок на доходи фізичних є вагомим інструментом формування дохідної частини місцевих бюджетів України, у структурі надходжень він займає понад 60 відсотків в їх складі.

Контролюючі органи мають право вимагати обов’язкове нарахування мінімальної заробітної плати та утримання з її розміру ПДФО

Відповідно до ст. 1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» із змінами та доповненнями (далі – Закон) заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Згідно з ст. 3 Закону мінімальна заробітна плата – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.

Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.

Гарантії забезпечення мінімальної заробітної плати визначено ст. 3 прим. 1 Закону.

Джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності (ст. 4 Закону).

Оплата праці працівників підприємства здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються підприємством після виконання зобов’язань щодо оплати праці (ст. 15 Закону).

Статтею 35 Закону передбачено, що контроль за додержанням законодавства про оплату праці здійснюють:

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю;

податкові органи.

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п. 80.1 та п.п. 80.2.7 п. 80.2 ст. 80 ПКУ у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету контролюючі органи здійснюють фактичну перевірку без попередження платника податків (особи).

Враховуючи те, що мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання, то контролюючі органи мають право здійснювати контроль за її нарахуванням, утриманням з її розміру податку на доходи фізичних осіб.