Віч – на – віч з керівником податкової служби Чернівецької області

Податкова служба області – партнер для сумлінних платників, головне завдання якої забезпечення надходжень податкових платежів до бюджетів усіх рівнів  – наголошує в інтерв’ю начальник Головного управління ДПС у Чернівецькій області  Віталій Шпак.

Віталію Петровичу! Чи зуміла податкова служба краю в умовах воєнного стану забезпечити виконання доведених завдань щодо наповнення бюджету та стабільно виконувати покладені на неї  функції ? 

Щодо поточного стану виконання показників з надходження до бюджетів усіх рівнів то за 9 місяців 2023 року завдання виконано в повному обсязі. Платники стабільно та ритмічно сплачували податки. Більшість платників області надійно підтримують фінансовий фронт, що ефективно впливає на  забезпечення потреб країни та армії за що їм щира подяка. Так, впродовж 9 місяців цього року надходження до зведеного бюджету склали майже 7 млрд 145 млн грн податкових платежів. Це на 1млрд 391,1 млн грн , або на 24,2 відсотки  більше, ніж у січні – вересні 2022 року.

До державного бюджету надійшло 2 млрд 406,0 млн грн, що на 468,5 млн грн, або на 23,9 відсотків більше відповідного періоду минулого року.

До місцевих бюджетів сплачено 4 млрд 717,8 млн грн. Це на 922,6 млн грн, або на 24,3 відсотки більше січня – вересня 2023 року.

Застраховані особи за три квартали 2023 року заплатили 4 млрд 470,9 млн грн  єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, зростання до минулого року 18,5 відсотків, а у сумарному вигляді плюс 699,5 млн грн.

На потреби Збройних Сил України з Чернівеччини надійшло майже 300,6 млн грн військового збору. Цьогорічна сплата військового збору порівняно з відповідним періодом минулого року зросла на 46,0 млн грн, або на 18,1 відсоток.

Хочу відзначити, що резервів для виконання індикативних показників щодо надходжень податків до бюджетів достатньо. Податківці проводять ґрунтовний аналіз діяльності кожного платника і відповідно визначать ризики, з метою залучення їх до сплати.

Хто з представників бізнесу може потрапити під «пильне око» податкової служби?

Найперше до категорії ризикових потрапляють платники, що мінімізують свої зобов’язання до нуля, чи показують збитки. Ще платники ПДВ у яких зупинена реєстрація податкових накладних.

Також не залишаємо поза увагою обіг готівки – сферу громадського харчування, ресторани, кафе, магазини роздрібної торгівлі, особливо торгівля електронною та побутовою технікою, лікарськими засобами які ігнорують «фіскалізацію» своїх розрахунків і не використовують РРО.

До ризикових відносимо і сільськогосподарські підприємства – які однією людиною обробляють сотні гектарів землі чи садів.

Теж це стосується платників, які здійснюють діяльність, але не сплачують податкові борги.

Проводимо аналітичну роботу на перспективу, щоб забезпечити успішну деклараційну кампанію доходів буковинцями у 2024 році. Задля цього збираємо інформацію з усіх доступних баз даних та ресурсів – відслідковуємо здійснення діяльності без державної реєстрації, отримання доходів від здавання в оренду нерухомості та інших доходів, що не оподатковувалися під час виплати, продаж рухомого та нерухомого майна.

Щоб мінімізувати втручання в роботу сумлінного бізнесу та з метою підвищення ефективності податкового аудиту податківці відпрацьовують всі схеми мінімізації та ухилення від сплати податків. В першу чергу операції які нерідко зав’язані саме на імпорті товарів, його подальшим продажем через підприємців та незаконним обігом підакцизної продукції. Далі йде «тіньова зайнятість», виплати у конвертах, незаконні готівкові операції.

Необхідно зауважити, що на період воєнного стану норми Податкового кодексу України встановили мораторій на проведення певних видів перевірок і ми неухильно дотримуємося цих вимог тому приділяємо більше часу аналітичній складовій.

Загалом питань, які потребують невідкладного завершення досить багато. Серед них формування та вручення податкових повідомлень – рішень платникам земельного та податку на нерухомість. А також безумовне залучення до оподаткування тих буковинців, що мають землі сільськогосподарського призначення для сплати МПЗ та володіють «великою» нерухомістю (для квартири площа якої перевищує 300 кв. метрів та будинків 500 кв. метрів) для сплати податку на нерухомість. Задля цього проводимо інвентаризацію землевласників, землекористувачів, власників нерухомості та кардинально хочемо змінити підхід до питання сплати майнових податків шляхом широкомасштабної роз’яснювальної роботи.

Сьогодні одним з найбільш обговорюваних питань в підприємницькому середовищі є застосування платниками єдиного податку другої – четвертої груп РРО чи ПРРРО під час продажу своїх товарів чи наданні послуг за готівку. Що можете розповісти про ситуацію з реєстрацією та застосуванням засобів фіскалізації в області?

З 01.08.2023 набрав чинності Закон України від 30.06.2023 року № 3219-ІХ«Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який, зокрема, вносить зміни в частині застосування відповідальності за порушення вимог Закону про РРО.

На виконання заходів щодо імплементації Закону 3219 податківці впродовж серпня – вересня 2023 року проводили широкомасштабну роз’яснювальну  роботу  (інформаційні повідомлення у медіа, щоденні зустрічі з бізнесом та громадськими активістами, тренінги, особисте інформування підприємців за місцем здійснення діяльності) з метою інформування про процедуру реєстрації  безкоштовного ПРРО та принципу його роботи. Під час заходів акцентували увагу які категорії платників мають обов’язково застосовувати РРО /ПРРО, а хто може обмежитися  використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Також інформували, що Закон №3219 звільнив від відповідальності суб’єктів господарювання за порушення вимог Закону про РРО, які вчинені ними у період з 01 січня 2022 року до 01 жовтня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор. Та звертали увагу представників бізнесу, що 1 жовтня 2023 року податківці мають право проводити фактичні перевірки і за порушення порядку використання РРО/ПРРО знову штрафуватимуть:

25 відсотків вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;

50 відсотків вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

Надзвичайно важливо, що роз’яснювальна кампанія Закону 3219 була вдала , з 1 серпня 2023 в області зареєстровано майже 4 тисячі РРО/ПРРО і в цьому процесі продовжується позитивна динаміка.

Всім суб’єктам господарювання, хто зволікає з реєстрацією РРО/ПРРО хочу нагадати, що ознайомитися з Презентаційними матеріалами щодо впровадження програмних РРО можна у розділі банеру «Програмні РРО», які розміщені на вебпорталі ДПС. У цьому ж банері за покликанням: https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/ вся інформація щодо переваг та умов застосування програмних РРО, зокрема: нормативно-правові акти; повідомлення-роз’яснення для платників; опис АРІ фіскального сервера контролюючого органу; електронні довірчі послуги; перелік тестових платників; перелік посадових осіб ДПС – відповідальних за взаємодію із суб’єктами господарювання під час впровадження ПРРО; актуальні запитання-відповіді; форми ПРРО; програмний реєстратор розрахункових операцій; пошук фіскального чека; презентаційні матеріали щодо впровадження програмних РРО; відеоуроки.

Громадянам хочу нагадати, що Чат-бот «StopViolationBot» в месенджері Telegram надає дає  можливість у будь-який час доби, 24/7 та в будь-якому місці, повідомляти податкову службу про відомі факти порушень законодавства, зокрема, щодо: незастосування РРО/ПРРО, невидачу чеків; відмову у розрахунку банківською карткою; неоформлення трудових відносин з найманими працівниками; здійснення господарської діяльності без державної реєстрації та інші.

Отримана через чат-бот «StopViolationBot» інформація, про можливі порушення платниками податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, досліджується та перевіряється працівниками податкових органів, а у випадку підтвердження наданої інформації вживаються відповідні заходи реагування, в тому числі перевірки.

Якщо пересічний буковинець має запитання до Вас чи до співробітників відомства загалом – що порадите?

Хочу наголосити податкове відомство не має права перетворитися на те, чим лякають сумлінних платників. Навпаки. Ті позитивні тенденції, що посилюються в сфері партнерських стосунків треба лише нарощувати. Саме тому особливо наголошую: маємо працювати не як караючий меч, а як щит, котрий надійно захищає як інтереси держави, так і юридичних та фізичних осіб, які наповнюють бюджети різних рівнів.

А принципи партнерства та діалогу є фундаментом  нашої роботи із бізнесом на постійній основі. Якщо є запитання – то треба запитувати. Я спілкуюся з буковинцями постійно – під час особистих прийомів та проведення Днів відкритого спілкування, інтернет – конференцій. У відомстві є постійнодіючі гарячі лінії за всіма напрямками.

Тому вважаю що проблеми у спілкуванні немає. Раджу – якщо з питань роз’яснення то зверетатися на гарячі лінії чи до центрів обслуговування, або використати електронний сервіс ЗІР, якщо з питань роботи відомства то на особистий прийом чи письмово, якщо корупційні дії то повідомляти сектор з питань запобігаггя та виявлення корупції або телефонувати на сервіс  «Пульс».

Хочу відзначити, що зусилля податківців спрямовані на забезпечення функціонування 13 ЦОПів  які надають адміністративні послуги. Тут платники мають можливість подати звітність та отримати консультації фахівців з питань податкового законодавства.

Також платникам пропонуємо безкоштовні електронні ключі, програмне забезпечення для подання звітності та реєстрації ПРРО.

Яких з найважливіших принципів дотримуєтеся в своїй роботі як керівник – податківець?

Дуже важливо – це принцип навчання, постійно вчимося самі і навчаємо інших. А ще підтримуємо двосторонній зв’язок податкового відомства з бізнесом та громадськістю – роз‘яснюємо та інформуємо про зміни в законодавстві, підсумки надходжень до бюджетів та запрошуємо до участі в заходах. Податківці мають бути поінформовані про реальні проблемні питання, які  хвилюють підприємництво краю – які вирішуємо під час зустрічей. А щодо тих бізнесменів які ухиляються від сплати податків – то ведемо безкомпромісну та професійну боротьбу.

В кадровій політиці я керуюсь засадами, що ніщо крім професіоналізму співробітника ніякої ролі не відіграє. Це для мене найголовніше в роботі, але з позиції командний професіоналізм. Саме тоді приходить успіх і з’являються досягнення. Зараз робимо акцент на освічену молодь і запрошуємо їх на роботу.

 

Продаж товарів медичного призначення та медичних виробів здійснюється з використанням реєстраторів розрахункових операцій

Фахівці Головного управління ДПС у Чернівецькій області нагадують, згідно із податковим законодавством, продаж товарів медичного призначення та медичних виробів здійснюється з використанням реєстраторів розрахункових операцій.

Абзацом другим ст. 2 Закону України від 04 квітня 1996 року № 123/96-ВР «Про лікарські засоби» із змінами та доповненнями встановлено, що лікарський засіб – будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох активних фармацевтичних інгредієнтів (далі – АФІ) та допоміжних речовин)), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Відповідно до ст. 2 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», із змінами та доповненнями, вироби медичного призначення (медичні вироби) це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини та (або) забезпечення таких процесів.